Bachov absolutizmus prináša slovenskému národu:
- novú nádej na získanie slobody.
- silnú maďarizáciu.
- krízu národného života.
- vznik kultúrnych inštitúcií a vydávanie časopisov.
V období medzi romantizmom a realizmom v slovenskej literatúre:
- sa rozvíja ďalej najmä poézia.
- autori sa v dôsledku krízy romantizmu vracajú ku klasicizmu.
- nastáva rozvoj prózy a drámy.
- naďalej v dielach prevažujú historické témy.
Matica slovenská a tri slovenské gymnáziá boli zatvorené ako dôsledok:
- rakúsko-maďarského vyrovnania.
- porážky štúrovcov v rokoch 1848 - 1849.
- nezáujmu slovenského národa o tieto inštitúcie.
- požiadaviek Memoranda slovenského národa.
Obraz zemianstva v diele Najdúch je:
- romantický, autor ho idealizuje.
- zhovievavý, autor má pochopenie pre jeho slabosti.
- realistický, autor správne vidí dohrávanie jeho úlohy v spoločnosti.
- tragický, autor vyjadruje smútok nad jeho úpadkom.
Literárne diela Lipovianska Maša, Praktický lekár, Študentský majáles napísal:
- Ľ. Kubáni
- G. K. Zechenter-Laskomerský
- J. Palárik
- J. Záborský
Diela Reštaurácia a Najdúch nemajú spoločné to, že:
- zachytávajú voľby do zemianskych úradov.
- poukazujú na úpadok zemianstva.
- nastoľujú problém odnárodňovania slovenského zemianstva.
- opisujú podplácanie v predvolebnom kraji.
V románe Valgatha kritizuje Kubáni:
- šľachtu pre jej nemorálny hýrivý život.
- Milicu a Ladislava, mladých ľudí, ktorí predstierajú lásku pre peniaze.
- Jiskru a Huňadyho, pretože bojujú proti Habsburgovcom.
- Habsburgovcov pre ich politiku, ktorej základom bolo vnášanie rozbrojov medzi Čechov, Slovákov a Maďarov, aby ich mohli ľahšie ovládať.