úlohy sú autorským dielom NÚCEM, zverejňujem ich s písomným súhlasom NÚCEM zo dňa 29.2.2012
Maturita 2011
Maturitný test 3306
V úlohách 1-20 vypočítajte požadované a výsledok zapíšte do prázdneho poľa. V úlohách 21-30 vyberte z ponúkaných možností jednu správnu odpoveď.
Vypočítajte koreň rovnice log(3x + 12) = log(5x – 18).
Do finále plaveckej súťaže postúpilo osem plavcov. Určte, koľko rôznych umiestnení môže nastať na troch medailových miestach, ak každú medailu získa iný plavec.
Dve miesta majú na mape s mierkou 1 : 10 000 vzdialenosť 85 mm. Zistite, aká bude vzdialenosť týchto dvoch miest na mape s mierkou 1 : 25 000. Výsledok zapíšte v milimetroch.
Určte dvojciferné prirodzené číslo deliteľné deviatimi, ktoré je štyrikrát väčšie ako súčet jeho cifier.
Vypočítajte koreň rovnice (x + 2011 )20 = 0.
V trojuholníku ABC je pomer dĺžok strán a : b = 1 : 2 a uhol α = 30°. Určte v stupňoch veľkosť najväčšieho vnútorného uhla trojuholníka ABC.
Určte reálne číslo c tak, aby číslo 4 bolo koreňom rovnice 3 x2 – 2x + c = 0.
Koncoročné hodnotenie žiakov z matematiky je znázornené v nasledujúcej tabuľke a diagrame.
Známka
1
2
3
4
5
Počet žiakov
6
11
9
3
1
Určte v stupňoch veľkosť uhla ω prislúchajúceho známke 4 v uvedenom diagrame.
Rez kocky ABCDEFGH rovinou ACH je rovnostranný trojuholník s obvodom 18 cm. Vypočítajte dĺžku hrany kocky. Výsledok zapíšte v centimetroch s presnosťou na dve desatinné miesta.
Určte korene rovnice cos x = cos 12° z intervalu <– 90°; 360°>. Do odpoveďového hárka zapíšte súčet koreňov tejto rovnice z daného intervalu.
V divadle je na prízemí 20 radov sedadiel. V prvom rade je 16 sedadiel, v každom nasledujúcom rade je o dve sedadlá viac ako v predchádzajúcom. Určte počet všetkých sedadiel na prízemí divadla.
Hádžeme dvoma hracími kockami (červenou a bielou). Zistite, aká je pravdepodobnosť, že súčet hodených bodov na oboch kockách bude päť. Výsledok zapíšte ako desatinné číslo z intervalu <0;1> s presnosťou na dve desatinné miesta.
Tri plastelínové gule majú polomery r1 = 3 cm, r2 = 4 cm a r3 = 5 cm. Z týchto troch gulí sa vymodelovala jedna veľká guľa. Vypočítajte v centimetroch polomer vzniknutej gule.
Daná je kocka ABCDEFGH. Vypočítajte uhol stenovej uhlopriečky BG a telesovej uhlopriečky HB. Výsledok zapíšte v stupňoch s presnosťou na dve desatinné miesta.
Dané sú priamky určené rovnicami 2x + 3y – 18 = 0 a 3x – y – 5 = 0. Určte vzdialenosť priesečníka daných priamok od začiatku súradnicovej sústavy [0;0].
Študent geodetickej školy meria z Bratislavského hradu šírku Dunaja. Keď zameriava v rovine kolmej na rieku, vidí brehy Dunaja v hĺbkových uhloch 61° a 9° (pozrite obrázok). Výška stanovišťa študenta nad hladinou Dunaja je 51 metrov. Určte šírku Dunaja podľa nameraných hodnôt. Výsledok zapíšte zaokrúhlený na celé metre.
V geometrickej postupnosti je druhý člen a2 = 6 a piaty člen a5 = 162. Určte súčet prvých piatich členov tejto postupnosti.
Kocku rozrežeme tromi rôznymi rovinami na menšie kocky. Každá rovina prechádza stredom kocky a je rovnobežná s niektorou dvojicou rovnobežných stien kocky. Určte pomer súčtu povrchov všetkých vzniknutých malých kociek a povrchu pôvodnej kocky.
Konvexný mnohouholník má 35 uhlopriečok. Určte počet strán tohto mnohouholníka.
V rovnoramennom trojuholníku ABC je úsečka XY rovnobežná so základňou trojuholníka. Úsečka XY rozdelí trojuholník ABC na menší trojuholník a lichobežník (pozrite obrázok). Obsah menšieho trojuholníka a obsah lichobežníka sú v pomere 1: 8. Určte dĺžku úsečky XY, ak | AB | = 9 a | AC | = | BC | = 6.
Koľko je všetkých trojciferných prirodzených čísel deliteľných piatimi, ktorých ciferný súčet je štyri?
5
4
3
2
1
Pomer dĺžok strán obdĺžnika ABCD je √3 :1. Určte veľkosť menšieho z uhlov uhlopriečok obdĺžnika ABCD.
60°
120°
130°
70°
30°
Dané sú množiny A = {x∈ Z; x2 > 17} a B = {–16; – 5; – 3; 0; 8;18}. Koľko prvkov má množina B – A?
0
1
2
3
4
V triede je 11 chlapcov a 14 dievčat. Zo žiakov triedy sa náhodne vyberú dvaja žiaci na testovanie. Aká je pravdepodobnosť, že vybraní žiaci budú rovnakého pohlavia?
73/150
77/150
91/300
11/60
41/60
Zistite definičný obor funkcie
(2; 3>
(-∞ 2) U (3; ∞)
(-∞ 2) U (2; ∞)
<3; ∞)
(-∞ 2) U <3; ∞)
Určte, koľko z nasledovných tvrdení je pravdivých. ● Ak x ∈ B a x ∉ A, tak x ∈ B – A. ● Ak x ∈ B a x ∉ A, tak x ∈ A ∪ B. ● Ak x ∈ A ∪ B, tak x ∈ A a súčasne x ∈ B. ● Ak x ∉ A ∩ B, tak x ∉ A a súčasne x ∉ B. ● Ak x ∈ A ∩ B, tak x ∈ A alebo x ∈ B.
1
2
3
4
5
Dva pravidelné štvorsteny majú povrchy 84 cm2 a 189 cm2 . V akom pomere sú ich objemy?
2:3
4:9
4:27
8:27
3:8
Grafom funkcie je
parabola.
parabola bez jedného bodu.
hyperbola (graf lineárne lomenej funkcie).
priamka.
priamka bez jedného bodu.
Určte najväčšiu hodnotu výrazu | x – y | , ak pre reálne čísla x, y platí | x – 4 | ≤ 2 a | 10 – y | ≤ 3.
5
7
11
13
19
Daná je priamka, ktorá prechádza bodmi A [– 3; 22] a B [33; – 2]. Určte počet všetkých bodov tejto priamky, ktorých obidve súradnice sú kladné celé čísla.